zondag 12 april 2015

Thayers Meeuw

Gisteren middag komt er opeens een melding: mogelijke Thayers Meeuw in Bergen gezien! Dat zou wat zijn zeg. Dat zou een nieuwe voor Nederland zijn. Zelfs voor de hele Benelux. Vanmorgen gauw weer gechecked. En yes! hij is er nog en hij is bevestigd als Thayers Meeuw. Een soort die van oorsprong voorkomt in het Arctische deel van Canada. Vandaag word hij gezien in Egmond aan Zee. Iets zuidelijker dan gisteren. Ik meteen de auto in gesprongen en op weg naar Egmond aan Zee. In Egmond aangekomen bleek het door het mooie zonnige weer stinkend druk te zijn waardoor parkeren aan de boulevard een probleem geworden was. Dan maar zoeken in het dorp. Na tien minuten gelukkig nog een gaatje gevonden en nog niet eens zo ver van het strand. Na een wandelingetje van een minuut of 10 kwam ik op het strand aan de noordkant van de boulevard waar de vogel het laats gezien was. Daar stond inderdaad een grote groep vogelaars naar een groep meeuwen te turen. Eentje vertelde me direct teleurgesteld dat de vogel een halfuurtje geleden richting het zuiden weggevlogen was. Ik dacht shit het zal toch niet waar zijn. Op dat moment krijgt één van de vogelaars een berichtje. De vogels is een paar honderd meter zuidelijker gezien! Wat een meevaller zeg! De hele horde vogelaars zet het meteen op een lopen of hun leven ervan af hing. Een paar honderd meter verderop stond een kleiner groepje vogelaars naar een andere groep meeuwen te kijken die heerlijk in het zonnetje zaten te rusten. Een van de vogelaars wees me de vogel aan. Tot m'n schrik vloog de hele groep op dat moment opeens op. Om gelukkig bijna meteen weer op dezelfde plek te landen. Uiteindelijk heb ik toch een paar redelijke foto's van dit hele bijzondere soort kunnen maken.

Thayers Meeuw - Larus thayeri







Geen opmerkingen:

Een reactie posten