woensdag 30 mei 2012

Roodmus

Vanmiddag ben ik naar het Kennemermeer in de Kennemerduinen bij IJmuiden geweest. Er zat daar al sinds het weekend een zeldzame Roodmus. Na aankomst begon ik het pad langs het meer af te lopen. Al gauw kwam een vogelaar me tegemoed die zei dat hij 100 meter verderop luidkeels zat te zingen. Ik kon hem niet missen. Gewoon doorlopen en ik hoorde hem vanzelf. Zo gezegd zo gedaan. Een stukje verderop zag ik nog een vogelaar met een scope staan. En op dat moment hoorde ik de vogel ook overduidelijk zingen. Hij zat bovenin het topje van een struik. Hij vloog constant heen en weer op een strook van ongeveer 100 meter, waar hij dan her en der ging zitten en het op een fluiten zetten. Volgens de aanwezige vogelaar moest er ook nog een vrouwtje zitten in dat stuk die hij het hof probeerde te maken met z'n gezang. Op dat moment kwamen er nog drie vogelaars ons vergezellen. Na een poosje kwamen er opeens twee bruine vogeltje uit een bosje tevoorschijn. Het bleek zoals we al vermoeden het vrouwtje te zijn. Na beter gekeken de te hebben bleek er nog een tweede vrouwtje naast te zitten. De bijde vrouwtjes lieten zich heel even heel mooi zien. Ze verdwenen daarna weer net zo snel als ze gekomen waren. Daarna heb k het mannetje nog een halfuurtje bekeken en ben toen voldaan weer naar huis gekeerd.


Roodmus - Carpodacus erythrinus 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten