woensdag 13 januari 2016

IJsduiker

Vanmiddag ben ik even naar Den Haag gereden. Er werd daar al enkele dagen een zeldzame IJsduiker gezien. Die zwom daar gewoon in een van de grachten rond. Een heel bijzondere plek voor deze vogel. Normaal worden ze aan de kust gezien en soms landinwaarts op kleine plassen, maar nooit zo midden in de stad. Op de plek aangekomen zag ik nog niets. Dan maar langs het water wandelen en hopen dat ik hem spot. Na een minuut of twintig zoeken kwam ik een man tegen die vroeg of ik de IJsduiker zocht. Ja dus. Nou die zit in het water voor de Haagse Hogeschool. Ik bedank de man vriendelijk en spoed me richting auto. Navigatie ingesteld en vijf minuten later stond ik voor de Haagse Hogeschool. In het water rond de school geen IJsduiker te zien. Dan maar even de andere kant op hopen dat hij daar toevallig zit. Maar ook daar niks. Dan maar weer terug naar de school. Weer bij de school aangekomen zie ik een groepje vogelaars bij elkaar aan de waterkant staan. Ik denk dat kan niet missen daar zit hij. En ja toen zag ik hem ook vlak aan de kant. Af en toe onderduikend op jacht naar voedsel om een meter of tien verderop weer boven te komen. Erg gaaf om te zien en zeker van zo mooi dichtbij.

IJsduiker - Gavia immer 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten