zondag 17 januari 2016

Roodkeelnachtegaal

Vanmiddag ben ik met een goede vriend van me naar het Noord-Hollandse Hoogwoud geweest. Er werd daar sinds afgelopen vrijdag een Roodkeelnachtegaal gezien. Dit is de eerste keer dat er eentje in Nederland gezien word. Het is zelfs zo uniek dat deze vogel nu hier in Nederland zit dat hij gisteravond het NOS Journaal gehaald heeft. Ik kon deze kans dan ook niet aan me voorbij laten gaan. Bij aankomst was er helemaal niemand te zien. Na een korte wandeling de wijk in zagen we een groepje vogelaars staan. Daar aangekomen vroeg een vogelaar of we al in het woonhuis op nummer 17 waren geweest. De bewoners daar lieten de vogelaars in grote getale tegen een kleine vergoeding hun huis in om hem te bekijken. Dat waren we nog niet dus er maar meteen naar toe. Nou ik heb al veel gezien tijdens het vogelen, maar wat ik in dat woonhuis gezien heb was werkelijk uniek, heel bijzonder te noemen. De deur stond open. Je kon zo naar binnen lopen. In de gang stond al een rij met mensen te wachten. De vrouw des huizes verwelkomde de mensen en nam de vergoeding in ontvangst. Vervolgens moest je geduldig wachten voor de je de bomvolle woonkamer in mocht. Alle meubels waren eruit gehaald en stond vol met vogelaars. Eén man regelde alles die riep steeds als er weer gewisseld moest worden voor het raam. Na een kwartiertje waren wij aan de beurt en kon ik plaats nemen voor het raam. En daar zat hij op een muurtje meelwormen te eten. Hij leek zich niks leek aan te trekken van dat gekkenhuis in die woonkamer. Na een paar minuten was onze tijd op en was het de beurt aan de volgende lichting. Echt allemaal super geregeld. Ik wil dan ook bij deze de familie van nummer 17 nogmaals heel erg bedanken voor deze hele bijzondere gastvrijheid. Bedankt voor alles!

Roodkeelnachtegaal - Calliope calliope


Nog een extra foto om te laten zien hoe het er in die woonkamer uitzag. Wat die bewoners toe lieten was echt heel bijzonder.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten