zondag 15 mei 2011

Kortteenleeuwerik

Ik wilde vandaag eigenlijk een keer lekker thuis blijven, maar toen kwam de melding dat er een zeer zeldzame Kortteenleeuwerik in IJmuiden gevonden was. Hij bleek vlakbij het parkeerterrein bij de zuidpier te zitten. Dat kon ik natuurlijk niet aan m'n neus voorbij laten gaan. Dus ik al m'n spullen bij elkaar gezocht en de auto in gesprongen. Op het parkeerterrein aangekomen zag ik al een aantal vogelaars op en naastgelegen grasveldje zittend door hun camera's en scopes turen. Ik dacht dat word een keer een makkie. Terwijl ik langzaam aan kom lopen word me gezegd extreem rustig te doen want hij is nogal onrustig en vliegt steeds weg. En inderdaad hij vliegt meerdere malen op en land weer een stuk verder wat het niet makkelijker maakt. Ik besluit me heel langzaam bij een tweetal andere vogelaars te voegen die achter een auto verschanst zitten. Algauw liggen we met z'n drieën plat in het gras en tijgeren we richting de vogel om nog net ietsje dichterbij te komen. Dit levert uiteindelijk het gewenste resultaat op. Voor omstanders moet het wel een vreemd gezicht zijn geweest zo'n stel van die maffe vogelaars plat in het gras tijgerend richting een vogel. Het eindresultaat was het allemaal meer dan waard.


Kortteenleeuwerik - Calandrella brachydactyla 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten