dinsdag 7 oktober 2014

Witkruintapuit

Gisteravond zag ik opeens tot m'n verbazing dat er in een woonwijk in Oegstgeest een zeer zeldzame Witkruintapuit was gespot die van oorsprong in de Sahara voorkomt. Een nieuw soort voor Nederland! Alleen was het op dat moment te laat om er nog heen te gaan. Duimen draaien dan maar dat hij de volgende weer terug gevonden word. En ja hij zat er vanmorgen nog. Ik moest wel nog de hele dag werken. Dat zou een hele lange dag worden. De rest van de dag heb ik m'n telefoon constant in de gaten gehouden en gecheckt of hij er nog steeds was. En toen 16:00 klaar met werken even daarvoor werd hij nog steeds gezien. Ik snel naar huis camera gepakt en op naar Oegstgeest. Daar aangekomen stond er al een heel legertje vogelaars. Eentje wees me hem heel vriendelijk meteen voor me aan. Hij zat op een luchtkoker aan de wand van de flat. Heel gaaf! Grote kans dat ik er nooit weer eentje zie hier in Nederland. Af en toe vloog hij een stukje verder om weer op een andere luchtkoker te gaan zitten. Op een gegeven moment had hij er eentje gevonden die goed beviel. Hier bleef hij dan ook zitten. Deze koker zat wel heel hoog. Op een gegeven moment viel mijn oog op twee vogelaars die op de bovenste galerij vlak onder de vogel stonden. De vogelaars om heen heen zeiden: Die wonen daar vast. Ik dacht dat ja ja dat ga ik ook proberen. Ik om het gebouw heen gelopen en ja de deur was gewoon los. Ik omhoog en nu kon ik op zo'n tien meter afstand komen. M'n collega vogelaars beneden waar ik net naast stond zagen mij natuurlijk opeens daar verschijnen. Binnen no time stonden 20 vogelaars om mee heen op de galerij. De vogel bleef wonderwel rustig op z'n plekje zitten. Uiteindelijk heb ik daardoor nog een paar leuke plaatjes kunnen schieten.

Witkruintapuit - Oenanthe leucopyga




Geen opmerkingen:

Een reactie posten