woensdag 30 maart 2016

Strandleeuwerik

Vandaag ben ik naar naar het Kennemerstrand nabij IJmuiden geweest. Dit is onderdeel van Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Er zat hier al ruim een maand een paartje Strandleeuwerikken. Dit was al de derde keer dat ik ging proberen om ze te zien. De voorgaande twee keren waren helaas steeds zonder resultaat. Drie keer is scheepsrecht hoop ik. Ze werden daar tot de laatste melding van drie dagen geleden steeds in de smalle duinreep langs het strand gezien. Na een minuut of tien gelopen te hebben komt een man me tegemoet met een buggy met daarin zijn zoontje. Hij vraagt me: Kom je voor iets speciaals? Ik zeg ja voor de Strandleeuwerikken. Nou zegt hij daar ben ik ook net geweest, maar ik kon ze niet vinden. Ik heb alles daar afgestruind maar niks gezien. Ik zeg tegen hem dat ik het toch ga proberen want je weet maar nooit. Hij wenste me veel succes en onze wegen scheidde zich. Ik vervolgde mijn weg weer, maar had er nu toch wel een beetje een hard hoofd in gekregen. Een halfuurtje later en ongeveer halverwege mijn wandeling naar de plek waar ze steeds zaten zie ik opeens twee vogels vijftig meter voor me in het duin landen. Ik dacht het zal toch niet? Ik erop ingezoomd en ja hoor het zijn ze echt! Eindelijk de aanhouder wint! Ik ben meteen plat op mijn buik gaan liggen en heel langzaam stukje bij beetje die richting op getijgerd tot ik nog zo'n meter of dertig van ze verwijderd was. En eindelijk kon ik dan een paar mooie foto's schieten. En ik moet zeggen dat ik dik tevreden ben over het resultaat.

Strandleeuwerik - Eremophila alpestris 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten