woensdag 20 april 2016

Iberische Tjiftjaf

Vanmorgen ben ik even naar Loosduinen in Den Haag gereden. Er werd daar sinds een aantal dagen in het stadspark 't Kleine Hout een zeer zeldzame Iberische Tjiftjaf gezien. Deze heeft een veel lichtere roomwitte buik dan de gewone Tjiftjaf, maar wijkt voornamelijk af in zijn gezang. Het gezang van de Iberische Tjiftjaf is totaal anders. Bij aankomst in het park trof ik twee vogelaars aan die aandachtig in een boom aan het turen waren. Dat kon dus niet missen. Op dat moment hoorde ik hem ook heel luid zingen, maar kon hem nog niet in het vizier krijgen. Nadat één van de vogelaars zo vriendelijk was om mij even in de goede richting de wijzen had ik hem dan ook eindelijk in beeld. Hij zat halverwege de boom recht voor ons op een takje uit volle borst te zingen. Zo nu en dan vloog hij op om even verderop in een andere boom zijn kunstje te herhalen. Zo heb ik hem een poosje gevolgd en ondertussen kon ik weer een aantal aardige bewijsplaatjes schieten.

Iberische Tjiftjaf - Phylloscopus ibericus 








Geen opmerkingen:

Een reactie posten