zaterdag 16 april 2016

Westelijke Baardgrasmus

Voor vanmiddag had ik het plan om naar Wageningen te rijden. Er werd daar sinds vrijdagavond bij de Universiteit van Wageningen een zeer zeldzame Westelijke Baardgrasmus gezien. Toen ik aan kwam rijden doemde daar op het fietspad vlak naast de ingang van de Universiteit een grote groep vogelaars op. Ze hadden allemaal hun lens op dezelfde boom gericht. Ik dacht dat kan niet missen. Ik vlug mijn auto bij de Universiteit geparkeerd en die kant op gelopen. Na even zoeken had ik hem in beeld. Helemaal boven in een boom zag ik hem tussen het blad rond scharrelen. Ik dacht dat word nog heel lastig om hem zo een beetje goed op de foto te krijgen, maar ik had hem in ieder geval wel gezien. Hoe dan ook opgeven ging ik het zeker nog niet. Ik bleef hem ongeveer een half uurtje zo door de boomtoppen volgen op de hoop dat hij zich heel even mooi wilde laten zien. Helaas hield hij zich constant verscholen. Op een gegeven moment toen ik net even om me heen zat te kijken hoor ik iemand roepen: Ja hij gaat naar beneden! En ja ik zie hem langzaam naar beneden gaan tot hij opeens een snoekduik loodrecht naar beneden neemt om daar in een wal van snoeihout te verdwijnen. Vanaf dat moment bleef hij zich door dat snoeihout heen en weer te bewegen om zo nu en dan heel even een paar tellen uit te komen. Tijdens die spaarzame momentjes was het zaak voor mij heel snel een paar foto's te schieten. En dat dan meerdere keren herhalen, en dan maar hopen dat er een paar goeie tussen zitten. Dat bleek gelukkig wel het geval. Er zaten weer een paar hele leuke plaatjes tussen.

Westelijke Baardgrasmus - Sylvia cantillans cantillans






Geen opmerkingen:

Een reactie posten