zaterdag 23 april 2016

Middelste Bonte Specht

Vandaag ben ik nog altijd bij mijn ouders op de Veluwe. Nu wil het zo zijn dat bij hun in de omgeving de Middelste Bonte Specht vrij veel voor komt. Bij mij in het westen komt de Middelste Bonte Specht helemaal niet voor. En tot op nog maar een paar jaar geleden was het zelfs bijna in het hele land nog een zeldzaamheid. Ik besloot dan ook maar van de gelegenheid gebruik te maken en een poging te gaan wagen om er eentje te spotten. Na een korte zoektocht op internet kwam ik er achter dat ze in het Renkums Beekdal bij Renkum regelmatig werden gezien. En dus  ben ik daar vanmiddag mijn geluk gaan beproeven. Na een ritje van een half uur was ik op het parkeerterrein van dat gebied. Van daar was het nog een vijf minuten lopen naar de exacte locatie. Vijf minuten later was ik dan in het desbetreffende stukje bos. En toen was het zoeken en speuren in de bomen hopend dat ik dan opeens een Specht zou zien. Maar dat viel nog behoorlijk tegen. Drie kwartier lang heb ik gezocht en getuurd in de bomen, maar geen Specht te zien. Toen begon de moed me toch aardig in de schoenen te zakken. Ik keek op dat moment nogmaals omhoog in de dikke Eik en zie daar opeens een mooi rond gaatje op zo'n vijf meter hoogte. Ik denk dat kan niet missen dat is een vers uitgehakte nestholte van een Specht. Een meter of tien van die boom vandaan lag er een stam op de grond. Ik dacht ik ga rustig op de stam zitten en houd die nestholte in de gaten. Vroeg of laat moet hij een keer terug komen. Zo gezegd zo gedaan. Na een kwartiertje zie ik opeens een vogel iets hoger die boom in vliegen. Ik kijk die kant op en ja het is hem. Geweldig word mijn wachten gelukkig toch nog beloond. Ik blijf rustig kijken hoe hij heel langzaam stukje bij beetje naar beneden komt richting zijn nestholte. Als hij daar is blijft hij nog er nog even voor hangen, kijkt nog een paar keer om zich heen en verdwijnt in de nestholte. Heel erg leuk om dat hele tafereel zo gezien te hebben. Echt geweldig!

 Middelste Bont Specht - Dendrocopos medius




Geen opmerkingen:

Een reactie posten